Dit jaar komen er 32 grote werven op onze snelwegen: er wordt aan 242 km snelweg gewerkt. Zo zal er deze regeerperiode in totaal aan liefst 1500 km autosnelweg gewerkt zijn. Voor deze regeerperiode was 76% van de Vlaamse autosnelwegen in goede staat: na deze werken is de kaap van 90% in zicht. Die inhaalbeweging werd mogelijk dankzij sterk gestegen budgetten. Er ging deze regeerperiode 3,4 miljard euro naar de wegen (+34%), waarvan meer dan een half miljard specifiek voor de autosnelwegen. “Als er vorig jaar geen nieuw filerecord was, dan was dat ook te danken aan het investeringsrecord”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “We blijven werken aan de weg.”
In 2019 komen er 32 grote werven op de Vlaamse autosnelwegen. Er zal dit jaar nog gewerkt worden aan 242 km snelweg. Deze regeerperiode klokt daarmee af op ca. 1.500 km snelweg. Dat was mogelijk omdat het budget voor de wegen in deze regeerperiode fors opgetrokken werd. Er ging in de periode 2014-2019 liefst 3,4 miljard euro naar de wegen (+34%), waarvan meer dan een half miljard euro voor de grote werven op de autosnelwegen. Mét resultaat, want de snelwegen zijn in steeds betere staat. In 2013 was 76% van de Vlaamse autosnelwegen in goede staat: nu is dat percentage opgelopen tot 86% (+13%).
De grote werven van 2019 moeten ervoor zorgen dat nog meer snelwegen in goede staat zijn. Zo wordt er onder meer structureel onderhoud voorzien op de E34 (tussen Oud-Turnhout en de grens met Nederland), op de E19 (tussen Sint-Job-in-‘t-Goor en Kleine Bareel), de E313 (tussen Geel-Oost en Geel-West), de E17 (tussen Waasmunster en Sint-Niklaas), de E34 (tussen Moerbeke en Kemzeke) en de A18 (tussen Jabbeke en Gistel). Er worden ook bruggen gesaneerd op de R2, de E34 en de E40. Daarnaast worden er herstellingen uitgevoerd, op- en afritten heringericht en veiligheidsconstructies vervangen.
Er wordt ook geïnvesteerd in bijkomende capaciteit. Zo wordt er dit jaar gewerkt aan een derde rijstrook op de E314 tussen Lummen en Heusden-Zolder om de doorstroming te verbeteren. “Schuppen werkt om het verkeer vlotter te maken”, zegt Weyts. “We hebben vorig jaar een nieuwe spitsstrook geopend tussen De Pinte en Zwijnaarde en het effect is voelbaar. Op plaatsen waar gewerkt werd, namen files dikwijls aantoonbaar af.”
Vlaanderen investeert ook fors in de leefbaarheid van de omwonenden. Sinds 2014 werden er al 28 kilometer moderne geluidsschermen geplaatst, onder andere langs de A12, de E314 en de E17. In 2019 vinden er werken plaats voor het plaatsen van geluidsschermen tussen Kruibeke en Antwerpen-West (E17), tussen Zwijnaarde en De Pinte (E17) en tussen Beersel en Drogenbos (Ring rond Brussel).
Niet alle investeringen langs de autosnelwegen zijn gericht op de auto. Zo dient een werf op de E34 ter hoogte van Waaslandhaven-Oost om de komst van een nieuwe fietsbrug voor te bereiden.
Minder hinder
Het nieuwe werven-offensief zal onvermijdelijk hinder meebrengen voor de weggebruikers. “Waar een schup in de grond gaat, ontstaat een hoop aarde én een hoop hinder”, beseft Weyts. “We doen er echter alles aan om die hinder tot een minimum te beperken.” De werven worden zoveel mogelijk gepland in vakantieperiodes. Er wordt maximaal ingezet op nachtwerk en volcontinue werken. De verschillende werven worden op elkaar afgestemd en er is overleg met alle binnen- en buitenlandse partners om de hinder zo beperkt mogelijk te houden. In maart én in september komt er een uitgebreide communicatiecampagne, met onder meer affiches langs de snelwegen en informatie op de radio en online.