Tot voor kort zette Vlaanderen individuele flitspalen in voor onbemande snelheidscontroles. Bestuurders hebben soms de neiging om af te remmen ter hoogte van de flitscamera om daarna weer te versnellen. Dat is nefast voor de verkeersveiligheid. Daardoor ontstond de vraag voor een systeem waarbij de snelheid over een langer traject wordt gemeten om zo een maximumsnelheid over een vaste afstand af te kunnen dwingen. De gemiddelde snelheid waarmee het voertuig het hele traject aflegt, geldt als selectiecriterium om al dan niet over te gaan tot beboeting. Een dergelijk systeem voor snelheidscontrole wordt als eerlijker gepercipieerd. Het zorgt ook voor een homogene verkeersstroom en een rustiger wegbeeld.Op het begin- en het eindpunt van een trajectcontrole worden foto’s gemaakt. De foto’s van eenzelfde voertuig worden door het computersysteem aan de hand van nummerplaatherkenning gematcht. Als blijkt dat de gemiddelde snelheid van het voertuig hoger ligt dan de toegelaten snelheid worden de gegevens van de overtreding naar de federale politie doorgestuurd. Het parket staat in voor de vervolging. Naast het bepalen van de gemiddelde snelheid van een voertuig kan de installatie ook geseinde voertuigen en pechstrookrijders detecteren. De nummerplaatherkenningssoftware kan niet alleen Belgische nummerplaten maar ook nummerplaten van andere landen herkennen.
Nieuwe trajectcontroles op de E40 en de E17
Begin juni 2012 is het eerste trajectcontrolesysteem in Vlaanderen in gebruik genomen op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk. Toen al werd aangekondigd dat er dit jaar nog meer trajecten zouden volgen. De selectie van nieuwe trajecten gebeurt steeds in nauw overleg met de federale politie en is in de eerste plaats gebaseerd op gegevens over het aantal en de ernst van ongevallen in het verleden. Het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Antwerpen (1,9 km) en de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren (7,4 km) in beide rijrichtingen zijn op basis van deze prioritisering geselecteerd als eerstvolgende locaties.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits : “Verkeersveiligheid is één van mijn prioriteiten. Trajectcontrole langs de autosnelwegen zorgt voor een rustiger rijgedrag met minder kans op ongevallen. Op dit moment investeren we in het sterk en slim maken van onze autosnelwegen. Er is het onderhoud, maar we nemen ook systemen in gebruik die innovatief zijn op het vlak van dynamisch verkeersmanagement en in het kader van een efficiëntere handhaving.”
Maandagavond 15 oktober begint het Agentschap Wegen en Verkeer met de plaatsing van de nieuwe apparatuur ter hoogte van Wetteren in beide rijrichtingen. In de week van 22 oktober volgt de apparatuur in Erpe-Mere, eveneens in beide rijrichtingen. De camera’s en infraroodflitsers worden er telkens aan bestaande bruggen opgehangen. Vanaf 29 oktober wordt de locatie Gentbrugge richting Antwerpen uitgerust. Daar wordt de apparatuur opgehangen aan nieuwe seinbruggen, die daar eind september geplaatst zijn. Na de plaatsing moet de apparatuur nog geconfigureerd worden en moeten de installaties nog de nodige certificaten behalen. Volgens de huidige planning zullen de nieuwe trajectcontroles eind 2012 in gebruik kunnen gaan.
De 3 installaties zijn samen goed voor een investering van bijna 1 miljoen euro.
Hinder voor weggebruikers
Om de hinder voor de weggebruiker tot het minimum te beperken, wordt het grootste deel van de werken ’s avonds en ’s nachts uitgevoerd. Daarbij worden 1 of 2 rijstroken ingenomen. De werken starten telkens om 20u. Tussen 20u en 22u wordt slechts 1 rijstrook afgesloten voor het verkeer, na 22u meestal 2 rijstroken. Een deel van de werken met beperkte hinder zal overdag uitgevoerd worden.
Bron: Wegen en Verkeer