26 nieuwe elektrische Linde heftrucks

26 nieuwe elektrische Linde heftrucks

Met een totaal van maar liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen, vervangt Linde Material Handling (MH) zijn vorige serie elektrische heftrucks met hefvermogens van 1,0 t.e.m. 2,0 ton. Het doel van deze toekomstgerichte trucks is om zowel de ergonomie als de prestaties naar een nóg hoger niveau te tillen. Vooral de modellen met geïntegreerde lithium-ionbatterij zullen op dit vlak een grote stap vooruit betekenen.

 

Elektrische drie- en vierwielheftrucks met een hefcapaciteit t.e.m. twee ton vormen het grootste marktsegment binnen de industriële vorkheftrucks. Ze vallen net zo moeilijk weg te denken bij drankenhandelaars, distributiecentra en voedselproducenten, als in de bouwmaterialenhandel, de metaalindustrie en bedrijven in de chemische of de papier- en houtbewerkingssector. Hun toepassingsgebied strekt zich uit van slechts enkele transporttaken per dag tot veeleisende operaties in een meerploegensysteem. Ze komen ook volledig tot hun recht bij toepassingen met weinig manoeuvreerruimte of waarbij ze blootgesteld worden aan uitdagende omstandigheden met hitte, kou, stof en vuil.

 

De nieuwe elektrische vorkheftrucks zijn verkrijgbaar in een enorme variëteit aan modellen, zodat aan de meest uiteenlopende eisen van klanten kan worden voldaan: ze zijn beschikbaar van 1,0 t.e.m. 2,0 ton hefcapaciteit, in driewielige en vierwielige uitvoeringen en met geïntegreerde lithium-ion- of klassieke loodzuurbatterij. Ze bieden allemaal maatwerk, alsook maximale prestaties en een ergonomische werkplek. ‘Linde MH zet opnieuw de norm in dit belangrijke heftrucksegment. Dankzij nieuwe technologieën en een geoptimaliseerd truckontwerp, wordt nog beter voldaan aan de eisen van onze klanten voor krachtige, energiezuinige, comfortabele en veilige trucks’, benadrukte Torsten Rochelmeyer, Senior Director Strategy & Solution Portfolio bij Linde Material Handling, tijdens de productlancering.

 

 

Twee varianten: Linde Xi en Linde E

 

Linde MH lanceert in totaal 12 nieuwe Linde Xi-modellen in het hefbereik van 1,0 t.e.m. 2,0 ton. Deze hebben een geïntegreerde lithium-ionbatterij voor maximale prestaties in een uitgebreid toepassingsgebied. Daarnaast brengt het ook nog eens 14 E-varianten op de markt, met hefcapaciteiten van 1,4 t.e.m. 2,0 ton en een hoogtechnologische loodzuurbatterij. Bij deze modellen kunnen bestuurders wisselen tussen loodzuur- of lithium-ionbatterijen, of bestaande batterijen blijven gebruiken volgens het “plug & play”-principe. De E-modellen zijn bovendien ook voorzien op het gebruik van brandstofceltechnologie.

 

Prestaties in een notendop

 

De combinatie van een 90 volt lithium-ionbatterij en een synchrone reluctantiemotor (SRM) zorgt voor een aanzienlijke efficiëntieverhoging van de Linde Xi10 tot Xi20 modellen. Ze brengen het voertuig in de kortst mogelijke tijd naar een topsnelheid van 20 km/u en maken hef- en daalsnelheden mogelijk die tot 20 procent boven het gemiddelde van concurrerende voertuigen liggen. Hun aangepaste koelsysteem zorgt ervoor dat het volledige motorvermogen te allen tijde kan worden benut, zelfs bij hoge belasting en continu gebruik. ‘Deze nieuwe trucks leggen de lat aanzienlijk hoger op het gebied van prestaties, ook in vergelijking met de concurrentie’, vervolgt Torsten Rochelmeyer. Voor de Linde E14 tot E20 modellen vertrouwt Linde MH op de beproefde 48 volt lithium-ionbatterijtechnologie en onderhoudsvrije asynchrone motoren, die eveneens sterke prestaties opleveren.

 

Focus op de bestuurder: aantrekkelijke werkplek dankzij gebruikseenvoud

 

‘Vacatures in logistiek en warehousing zijn steeds moeilijker in te vullen’, gaat Rochelmeyer verder over het toenemende personeelstekort op dit gebied. ‘Met hun ruime werkplek spelen de nieuwe elektrische heftrucks van Linde echter perfect in de kaart van HR-managers in de strijd om arbeidskrachten. De ontwikkelingsingenieurs hebben er alles aan gedaan om de behoeften van de heftruckchauffeurs te vervullen en hen overal waar mogelijk te ondersteunen bij hun werk.’ De geïntegreerde lithium-ionbatterij heeft de ontwerpers ook extra manoeuvreerruimte gegeven: De opstap is aanzienlijk groter en lager, en de voetruimte is ongeveer 30 procent groter dan gebruikelijk in deze voertuigklasse. Alle elektrische heftruckversies bieden hun gebruikers zowel meer bewegingsruimte alsook meer hoofdruimte. Torsten Rochelmeyer spreekt dan ook van een echt ruimtelijk wonder, waarbij zelfs zeer lange bestuurders zich comfortabel voelen en ontspannen kunnen werken.

 

Ook het nieuwe verwarmingssysteem is een uniek verkoopargument in de sector. De verstelbare sproeiers rondom de bestuurder en de 60 procent verbeterde warmteafgifte, zorgen samen voor een uiterst comfortabel klimaat in de cabine, zelfs bij koude buitentemperaturen. Bij grote hitte kunnen de gebruikers dan weer gebruik maken van de optionele airconditioning die in het beschermdak is geïntegreerd – een primeur in de sector. Een andere belangrijke comfortfactor wordt gevormd door de dempings- en ontkoppelingsconcepten op de assen en de hefmast. Deze verminderen effectief schokken en menselijke trillingen – waardoor de fysieke belasting wordt verlicht en de bestuurder gezond blijft – en gaan tegelijkertijd vermoeidheid tegen.

 

Het standaard 3,5-inch display en het optionele 7-inch display zijn dan weer vergelijkbaar met de huidige interieurnormen in de auto-industrie en voorzien de bestuurder van een breed scala aan informatie. De lijst met optionele extra’s omvat een ander uniek verkoopargument in de industrie: de Linde Steer Control, waarbij het klassieke stuurwiel wordt vervangen door een miniwiel of een joystick. De heftruckchauffeur laat zijn linkerarm hierbij op een armleuning rusten en bestuurt de truck met alleen zijn vingers en minimale bewegingen, wat ook zijn werkbelasting tot een minimum beperkt.

 

Operationele veiligheid is een topprioriteit

 

Vanzelfsprekend is ook veiligheid van het grootste belang. Een almaar groeiend aantal standaard of optionele heftruckfuncties zorgt voor een hoge mate van bescherming van de bestuurder en zijn werkomgeving. De Linde Load Assist, een hulpsysteem dat de hef- en kantelfuncties automatisch aanpast aan het gewicht van de last en de hefhoogte, is standaard ingebouwd. Als de heftruck is uitgerust met een cabine, kan het elektronische controlesysteem van de veiligheidsriem worden gecombineerd met deurbewaking. Met behulp van softwareconfiguratie kan de servicetechnicus zo instellen of de gordel moet worden vastgemaakt ondanks de deur gesloten is, of dat het volstaat indien de chauffeur de deur heeft gesloten of de gordel heeft vastgemaakt. Ook de Linde Reverse Assist Radar is beschikbaar, de nieuwste veiligheidsassistentie die enkel bij Linde verkrijgbaar is. Deze herkent zowel bewegende als stilstaande objecten achter de truck en brengt de truck bij gevaar zeer snel tot stilstand. Last but not least dragen de op AI gebaseerde Linde Reverse Assist Camera en Front Assist Camera bij aan het doel van een ongevalvrije logistiek. De camerasystemen die in het display van het voertuig zijn geïntegreerd, kunnen mensen van objecten onderscheiden en bij gevaar actief ingrijpen door de snelheid van de truck te verlagen.

 

Digitalisering als sleutel tot meer efficiëntie

 

Tot slot dragen ook digitalisering en end-to-end connectiviteit verder bij aan een hogere productiviteit. De draadloze gegevensoverdracht tussen de heftruck en software op een beveiligde cloudserver, maakt voorspellend onderhoud en software-updates draadloos mogelijk. De integratie van vorkheftrucks in digitale procesketens met magazijnbeheer en heftruckbesturingssystemen, belooft een verdere verhoging van de efficiëntie.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.