24 uurseconomie is logistiek perfect mogelijk

VIL - warehouse 24-7

De logistieke keten staat door de gevolgen van de coronacrisis meer dan ooit onder druk. Het idee van een non-stop economie wordt al jaren geopperd, maar blijft voorlopig uit. In het project Warehouse 24/7 heeft VIL een methodiek uitgewerkt die bedrijven begeleidt bij het zetten van de nodige stappen om logistiek dag en nacht mogelijk te maken. Tien bedrijven werkten mee aan dit project.

De weg naar een effectief en goedwerkend 24/7-opzet is vaak een ketenverhaal waar de kosten en baten niet altijd op dezelfde plaats zitten.

Minder congestie, brede dienstverlening

VIL werkte in dit project een gids en bijhorende Excel handleiding uit om bedrijven in staat te stellen om kritisch naar de eigen operaties te kijken en een aantal scenario’s te ontwikkelen. Zo kan er per situatie bepaald worden voor welke stakeholders welke waarde gecreëerd kan worden. Die voordelen zijn niet alleen maatschappelijk van aard, zoals vermindering van congestie en emissies, maar ook bedrijfseigen zoals verbreding van de dienstverlening (capaciteitsuitbreiding) en besparingen.

Overheid moet ‘time shift’ aanmoedigen

Ook de overheid is stakeholder in dit verhaal en kan de ‘time shift’ aanmoedigen door gerichte maatregelen te nemen. Concreet gaat het om algemene aanpassingen aan de arbeidswetgeving voor verladers en ontvangers van goederen waar nachtarbeid nu in principe verboden is, aanpassingen aan de kilometerheffing om stromen te sturen en nachttransporten een duwtje in de rug te geven en het voorzien van financiële stimuli om de ‘time shift’ te vergemakkelijken.

24/7-stadsdistributie

De gids van VIL werd tijdens het project bij Katoen Natie en Ninatrans praktisch uitgewerkt. Bij Ninatrans werd concreet bekeken of een deel van het bestaande magazijn in de stadsrand van Mechelen, kan worden omgevormd naar een stadsdistributiecentrum met 24/7-operaties.

“Ninatrans wil in de toekomst graag een steentje bijdragen bij verduurzaming, meer bepaald door efficiëntere logistieke bewegingen na te streven door 24/7 beschikbaarheid. Vertrekkende vanuit de concrete toepassing van het ontwikkelde VIL- stappenplan werd de rentabiliteit van ons nieuwe project geanalyseerd bestudeerd. We gaan de ingeslagen weg zeker verder bewandelen, maar gezien het succes van de 24/7-implementatie sterk afhankelijk is van zowel onze commerciële positionering als van de huidige en toekomstige regelgeving betreffende stadsdistributie, hebben we nog wat werk voor de boeg”, aldus Eddy Cooreman, Lean Manager bij Ninatrans.

Gratis VIL Gids

VIL reikt bedrijven de handvaten aan om de denkoefening te maken rond de toegevoegde waarde van het 24/7-concept. Het uitwerken van individuele cases zal de transitie in gang zetten en ervoor zorgen dat gesprekken met andere partijen aangeknoopt kunnen worden. Geïnteresseerde bedrijven kunnen onder begeleiding van VIL een eigen bedrijfscase opstarten waarbij het stappenplan op de eigen operatie en de betrokken ketenpartners wordt toegepast.

Projectdeelnemers:

Colruyt Group, Distrilog, Vervoer Frans Gommeren, Handico Trucking, Katoen Natie Terminals, Lantis, MPET, Ninatrans, PM-Trans en Port of Antwerp.
Dit project start onder voorbehoud van formele goedkeuring door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.