RensenDriessen Shipbuilding kondigt de start aan van de bouw van tien semi-autonome schepen. Klantbesprekingen begonnen in juni 2021, waarbij de route werd verkend om semi-autonome schepen te bouwen met in-house ontwikkelde Seafar-technologie. Om de vloot te diversifiëren, heeft de klant besloten om deze schepen, geschikt voor zowel droge lading als containers, in gebruik te nemen met de best beschikbare innovatieve technologie voor zowel duurzaamheid als automatisering. De schepen zullen worden uitgerust met een hybride voortstuwingssysteem. De opdrachtgever, een Belgische eigenaar, bedacht het concept van de semi-autonome schepen en noemde ze ‘River Drones’. De schepen zullen inezet worden voor de Belgische binnenvaart.
Nieuwe generatie duurzame schepen
“Vanuit een Seafar Control Centre worden de schepen veilig door het water geleid. Optimale prestaties van het schip worden bereikt door langere navigatietijd en geoptimaliseerde bemanningsefficiëntie. Dit is een eerste stap in wat volgens ons de toekomst is”, zegt Wim Driessen, eigenaar van RensenDriessen Shipbuilding. “De bouw van de eerste drie casco’s is net gestart in China en ze zullen in het tweede kwartaal van 2022 in Nederland aankomen. De zeven overige casco’s volgen in 2022.”
Interesse in meer transport nieuws?
Kijk op TransportNieuws.be