Xwift pakt vacatures aan met bonussysteem en bedrijfswagen voor vrachtwagenchauffeurs

xwift

Xwift, een express transportbedrijf wil met een ambitieuze aanpak 15 extra chauffeurs zoeken voor eind 2018. CEO, Pieter Denys, zet met een unieke HR-aanpak in op personeel waarbij chauffeurs onder andere kans maken op een bedrijfswagen, een uitzondering in de transportwereld. “De juiste mensen vinden en aanhouden, dat is een probleem waar onze sector al jaren mee kampt. Als we de ambitie willen waarmaken om binnen de vijf jaar een verdubbeling van ons personeelsbestand, wagenpark en omzet te realiseren, moeten we meer garanderen dan een fijne werksfeer en jobzekerheid.

Xwift kende de laatste jaren een sterke groei. De voorbije vijf jaar maakte de transportspecialist forse investeringen ter waarde van ongeveer 16 miljoen euro. Zo breidde het wagenpark uit van 40 naar 120 voertuigen (zowel bestelwagens, vaste vrachtwagens als de trekker-oplegger combinatie). Ook het personeelbestand groeide, van 5 medewerkers in 2007 naar 175 medewerkers in 2018.

Bonussysteem voor vrachtwagenchauffeurs

Om de groei van het bedrijf te bestendigen is Xwift nu dringend op zoek naar 15 nieuwe chauffeurs voor onmiddellijke indiensttreding. Een nieuwe personeelsaanpak en een employer branding campagne moet het transportbedrijf helpen de vacatures in te vullen.

De vernieuwende HR-aanpak waarbij chauffeurs via een bonussysteem kans maken op kwartaalbonussen, een jaarlijkse ongevallenpreventiebonus en zelfs een bedrijfswagen, kan binnen de Xwift op veel enthousiasme rekenen. Het systeem beloont chauffeurs op basis van 3 criteria. Van zodra ze minstens 2 volledige dienstjaren én goede ecodrive resultaten én een goede ongevallenstatistiek kunnen voorleggen, worden ze beloond met een bedrijfswagen. Door de implementatie van het ecodrive-systeem wordt een daling van 9% verwacht in de uitstoot. In combinatie met een verwachte ongevallendaling van 33% – onder andere gesteund door implementatie van 4 camera’s per vrachtwagen – genereert dit een kostenbesparing die integraal terug gaat naar de chauffeurs.

CEO Pieter Denys vertelt: “Ik was zelf ooit aan de slag als chauffeur en weet dat het geen makkelijk beroep is. We willen onze medewerkers belonen voor hun loyaliteit. Dat deden we al door hen bijvoorbeeld de vrachtwagen mee naar huis te laten nemen en nieuwe chauffeurs aan te bieden om het behalen van hun rijbewijs C te vergoeden. Door de invoering van een systeem waarbij onze chauffeurs in aanmerking kunnen komen voor een gezinswagen als eigen bedrijfsvoertuig hopen we onze sterkte als aantrekkelijke werkgever nog extra in de verf te zetten.”

De employer branding campagne gaat van start in september. Het objectief van de campagne is om de troeven van Xwift als werkgever in de verf te zetten. Zo zijn teamwork en privé-werkbalans belangrijke pijlers in het bedrijfsklimaat: de chauffeurs kunnen de vrachtwagen meenemen naar huis, waardoor ze minder lang onderweg zijn en meer tijd kunnen doorbrengen bij hun gezin. Met deze troeven hoopt Xwift de juiste profielen aan te trekken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.